5-daagse stedentrip Krakau!

9 juli 2013

5-daagse citytrip Krakau

Hieronder volgt het reisverslag van mijn 5-daagse citytrip naar Krakau in Polen. Naast Krakau, behoren ook de plaatsen Auschwitz, Birkenau en Wieliczka tot de 5-daagse excursiereis die ik heb gevolgd.

Dag 1

Op vrijdag 8 maart vertrok ik met mijn zus vanaf Eindhoven Airport naar het stadsvliegveld van Krakau in Polen. Na een vlucht van slechts anderhalf uur kwamen we op het Poolse vliegveld aan. Ondanks dat we een halfuur te vroeg waren, stond onze chauffeur al netjes te wachten met een bordje van Polenreizen.be. De chauffeur sprak gebrekkig Engels, maar dat maakte gelukkig niet uit want hij wist moeiteloos de weg te vinden naar hotel Maksymilian in Krakau. De taxirit vanaf het vliegveld naar het hotel duurde slechts 20 minuten, waardoor we rond half 7 in de avond al arriveerden op onze bestemming. Hotel Maksymilian zou onze verblijfplaats zijn voor de komende 4 nachten.

Nadat we gesetteld waren in onze nette, ruime hotelkamer, besloten we om in het restaurant van het hotel wat te gaan eten. We bestelden allebei een pizza, die echt overheerlijk was. Ik zou dit restaurant zeker aanraden aan alle mensen die van plan zijn een reis naar Krakau te maken. Het eten is zeer goed en ook nog eens goedkoop. Voor 15 zloty heeft u bijvoorbeeld al een pizza, in euro’s gezien is dat maar €3,60! Na het heerlijke diner, keerden we voldaan terug naar onze hotelkamer. Aangezien we de volgende dag een druk schema moesten volgen, besloten we niet de stad te gaan verkennen maar op tijd naar bed te gaan.

Dag 2

Dag 2 begon met een lekker ontbijtje in het hotel restaurant. Het hotel biedt verschillende soorten yoghurt, ontbijt granen, broodjes/boterhammen, verschillende soorten beleg en salades aan. De yoghurt met ontbijtgranen en de verschillende soorten beleg bevielen allemaal goed. Het enige minpunt aan het ontbijt vond ik het brood. Dit had nog wat verser mogen zijn. Na het ontbijt begonnen we aan de korte wandelding door de stad naar het kantoor van SeeKrakow, waar we de tickets moesten ophalen voor de Schindler’s List stadstour. In Krakau verzamelen bijna alle tourgroepen bij het kleine witte kerkje op het grote Rynek plein. In het Nederlands wordt dit kerkje de Adalbert kerk genoemd.

Om 10:00 begon de tour, die geleidt werd door gids Anna. Een aardige Poolse vrouw die goed verstaanbaar Engels sprak. Anna was erg enthousiast en had veel kennis over de stad. De gids nam ons mee langs vele plekken in de Joodse wijk Kazimierz, waar we onder andere verschillende synagogen en het oude Joodse kerkhof bezochten.

We besloten de tour met een wandeltocht naar de beroemde Schindler’s fabriek. Eventueel kan u na de tour het bijhorende museum van deze fabriek bezoeken. Onze tour was afgelopen om 13:15 uur. Aangezien de volgende tour alweer begon om 14:00 moesten al snel weer terug naar het oude centrum. Anna raadde ons aan om met een “elektrische wagen” terug te gaan naar het Rynek plein. Overal ziet u deze golfkarretjes rijden en ik vond het zeker een leuke ervaring om op deze manier iets van de stad te zien. Als u met een groep van groter dan 4 personen was, kon u voor maar 10 zloty (€2,50) van de oude Joodse getto terug reizen naar het oude centrum van Krakau.

De lunchtijd tussen de 2 wandeltours is niet zo groot dus zou ik als u als meegeven om zelf iets te eten mee te nemen. Wij kozen ervoor om een broodje te halen bij de nabijgelegen Subway, waarna we ons weer verzamelden om 14:00 bij het witte kerkje op de Glówny. De tour die we nu zouden gaan volgen zou ons door de straten van het oude centrum leidden. Dit keer hadden we een Poolse gids genaamd Sylvia. Deze gids sprak zeer goed Engels, was vriendelijk en professioneel. Sylvia nam ons mee door de verschillende delen van de oude stad waar we highlights zoals de Lakenhal, St. Mary’s Basiliek en de Barbican stadspoort konden bezichtigen. Na een tocht van ongeveer twee uur eindigden we de reis bij het Wawel kasteel. Een indrukwekkend bouwwerk waarvandaan u een mooi uitzicht hebt over de stad.

We besloten na de tour terug te keren naar het Rynek plein om de Lakenhallen te bezoeken. Het was leuk om daar een tijdje rond te lopen tussen alle typische Poolse souvenirs. Rond een uur of 6 vonden we dat het tijd was om terug te gaan naar het hotel. Het was een vermoeiende en koude dag geweest en waren blij dat we op de hotel kamer konden uitrusten en genieten van een zelfgemaakte thee. Omdat we uitgeput waren van het wandelen door de stad besloten we nogmaals in het restaurant van het hotel te eten, aangezien het de vorige avond zo goed was bevallen. Dit keer besloot ik een kipgerecht te bestellen en mijn zus koos voor een gerecht met zalm. Ook namen we nog een nagerecht en beide waren weer formidabel bereidt. Zo eindigde onze tweede dag in Krakau.

Dag 3

Om 10:45 werden we door een SeeKrakow minibus opgehaald voor hotel Maksymilian. Na een rit van 1 uur kwamen we aan bij het eerste kamp in Auschwitz. Daar werden we opgesplitst in groepen en moesten allemaal een koptelefoon plus ontvanger ophalen. Het kamp was druk bezet met groepen van allerlei verschillende nationaliteiten. Het viel mij op dat veel jonge mensen geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Auschwitz. Er waren dan ook veel meer groepjes ‘jongeren’ (18-25 jaar) dan groepen van andere leeftijden.

Om 12:00 begonnen we aan de wandeling door het kamp in Auschwitz I. Onze groep van ongeveer 25 personen werd begeleidt door een vrouw die heel goed Engels sprak en altijd zeer professioneel bleef. Het is moeilijk te beschrijven wat u allemaal te zien krijgt in het kamp in Auschwitz. Wat de mensen in de jaren van 1940-1945 hebben doorgemaakt is bijna onmogelijk voor te stellen. Het was heel interessant maar tegelijkertijd ook verschrikkelijk om te zien hoe de leefomstandigheden van de Joden waren in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Na een tour van ongeveer 2 uur kregen we 10 minuten de tijd om naar het toilet te gaan en eten te kopen. We moesten namelijk zo snel mogelijk weer terug naar de chauffeurs die ons zouden begeleiden naar het tweede concentratiekamp in Birkenau. De lunchpauze is niet in het schema van de Auschwitz Birkenau tour inbegrepen en daarom raadt ik u aan om zelf iets te eten bij u te hebben.

Toen we eenmaal aangekomen waren in Auschwitz II, oftewel kamp Birkenau, was het lange treinspoor het eerste wat we te zien kregen. Aan beide zijden van het spoor ligt een enorme vlakte met vele barakken van zowel hout als steen. Om ongeveer 14:30 begonnen we aan het tweede deel van de tour door het kamp in Birkenau, wat veel groter was dan het kamp in Auschwitz. Birkenau kan alleen maar beschreven worden als een vreselijke plek waar anderhalf miljoen mensen de dood hebben gevonden. De tourgids leidde ons als eerste naar de houten barakken waar, per barak, wel 700 mensen in moesten slapen. De leefomstandigheden waren vreselijk. Mensen kwamen om van de honger, konden niet normaal slapen of naar het toilet en overleden aan de meest verschrikkelijke ziektes.

Na een lange wandeltocht langs het treinspoor kwamen we aan bij het monument van trappen. Bij de gedenkplek zijn verschillende beelden en stenen neergelegd om de overledenen te eren en na te denken over de vreselijke daden die zijn aangericht in Auschwitz en Birkenau. Na de gedenkplek kwamen we aan bij de ruïnes van het crematorium. Dit was de plek waar anderhalf miljoen mensen zijn vergast en verbrand. Een vreselijke gedachte. De rest van de tour liepen we door het deel van het kamp waar de stenen barakken stonden. In deze barakken hadden voornamelijk vrouwen geslapen, waar per barak wel 1000 Joden in moesten slapen. Nadat de tour om 16:00 was afgelopen, zochten we de juiste chauffeur op en reden we weer in een uur terug naar het hotel.

’s Avonds leek het ons leuk om in de buurt van het centrale marktplein te gaan dineren. We zochten rondom het plein naar een leuk restaurant maar zagen dat de prijzen een stuk hoger lagen vergeleken met hotel Maksymilian. We vonden een restaurant dat ons erg aansprak, genaamd het Scandale Royal restaurant. Hier hebben we genoten van een heerlijke gnocchi pasta en ook de homemade-appelcrumble pie-with-cinnamon icecream, zoals dat zo leuk op de kaart stond, is een echte aanrader! Na het diner keerden we terug naar het hotel en zo eindigde alweer de derde dag in Krakau.

Dag 4

Op de vierde dag in Krakau werden we dit keer om 11:15 opgehaald door een chauffeur van SeeKrakow. In slechts 30 minuten reden we van Krakau naar het nabijgelegen dorpje Wieliczka. Nu was het tijd om de bijzondere Wieliczka zoutmijnen te bezoeken. Bij aankomst moesten we een koptelefoon ophalen en werden we toegewezen aan een Engels sprekende gids. We begonnen te voet aan een grote afdaling van houten trappen. Het aantal trappen heb ik niet geteld, maar we moesten in ieder geval 40 “verdiepingen” naar beneden lopen. Deze tour is niet echt aan de raden dus voor mensen die slecht ter been zijn.

Nu we ongeveer 60 meter onder de grond zijn, begon de tour pas echt. De vrolijke gids leidde ons langs verschillende kamers met standbeelden gemaakt van zoutsteen. Ook hadden ze in sommige kamers leuke voorstellingen gemaakt van hoe het er vroeger aan toe ging in de mijnen. Zo zagen we bijvoorbeeld hoe ze vroeger gas verbranden dat ontsnapte uit de muren van zoutsteen. Bijna aan het einde van de tour kwamen we in een indrukwekkende kerk waarin allerlei verschillende bekende kunstwerken in de zoutmuren uitgehakt waren, zoals het ‘laatste avondmaal’.

Ik vond de Wieliczka zoutmijnen tour erg interessant en leuk en zou deze tour zeker aan iedereen aanraden die een reis naar Krakau wil maken.

De tour eindigde ongeveer om 15:00 uur, waarna we in een halfuur terug reden naar de stad. Na de tour hebben we rustig nog wat gegeten en gedronken bij The Coffee Company. Na onszelf opgefrist te hebben in het hotel hadden we de dag afgesloten met alweer een heerlijk diner bij een restaurant op het centrale marktplein.

Dag 5

Dit was mijn laatste dag in Krakau. Rond 11:00 in de ochtend checkten we uit bij de receptie. Onze koffers konden we netjes in de afgesloten en gratis bagageruimte van het hotel laten. We besloten daarna om naar het winkelcentrum Galeria Krakowska te gaan. Dit winkelcentrum ligt vlakbij het centraal gelegen trein- en busstation Kraków Glówny. Na een leuk middagje te hebben gewinkeld en geluncht te hebben bij een pizzeria, keerden we weer terug naar Hotel Maksymilian. Om 16:30 werden we netjes opgehaald door de chauffeur en arriveerden om 16:50 op het vliegveld in Krakau. Dit was het einde van mijn Krakau avontuur.

Polenreizen.be had deze reis voor ons georganiseerd en ik ben erg te spreken over hoe deze reis was georganiseerd. Ik zou zo weer bij hun boeken!